NEU:Februar 2017: Ein Laufbericht von Daniel Pugge aus Horstmar (DE): "Fettberbrennung im Ausdauersport durch Low Carb erhöhen"....In de komende maanden berichten van..... Sjak Kwak, Sellingen (NL).....Kilian Muke, Varloh (DE).....Linda Wilken, Stadskanaal (NL)......

maandag 20 februari 2017

Nieuwsbrief Hardloper Gerrit online (2)

Jans Jagt: "Lopen naar de Horizon"
Een paar weken geleden verscheen het eerste boek van Jans Jagt, je kent hem wel, reeds tientallen jaren is hij het "gezicht" van de Drenthe Marathon in Klazienaveen. Jans , die in 2013 en 2014 al enkele literatuurprijzen won, kan fantastische verhalen schrijven. Zijn grootste passie is sport, natuur en reizen. Het 130 pagina's omvattende boek, met o.a. ook verhalen over de Drenthe Marathon, heb ik in één keer uitgelezen en ik kan het boek, dat uitgegeven is bij Uitgeverij Boekscout.nl , dan ook van harte aanbevelen.

Rietplasrun in Emmen
Afgelopen zaterdag werd deze "cross" gehouden bij de Grote Rietplas in Emmen. De wedstrijden voor de senioren gingen over 4 K en 8 K. Ik was zaterdagmiddag als toeschouwer en "amateur-fotograaf " aanwezig en maakte ruim 300 foto's, welke te bekijken zijn op deze blog. Geruime tijd heb ik nog gesproken met Gerhard Stroeve uit Emlichheim (DE). Ook hij heeft behoorlijke knie-problemen en heeft al bijna een jaar geen wedstrijd meer gelopen. Aan de wedstrijd, die onder goede weersomstandigheden werd afgewerkt, namen in totaal zo'n 150 lopers deel.

2.Glashauslauf in Emsbüren (DE)
Zondag was de 2.Glashauslauf in Emsbüren (DE) in de gebouwen van Emsflower. De belangstelling voor dit indoor-gebeuren was enorm. Op de 5 K waren er 378 vooraanmeldingen en op de 10 K 344. Volgens de gepubliceerde uitslagenlijst van de 5 K behaalden 311 lopers de finish en volgens de lijst van de 10 K 284 deelnemers. Vermeldenswaard is nog dat Hermann Veltrup ( een hardloopvriend) uit Haren (DE) de 10 K in de M-65 klasse won.

Frits Lautenbag uit Hattem
Van hardloopvriend Frits Lautenbag uit Hattem ontving ik een aardige E-mail. Frits neemt begin april a.s. voor de vierde maal deel aan de Marathon in Rotterdam. Zijn beste tijd tot nu toe: 4:14:39. Frits schreef in november 2016 in de rubriek "Een hardloopbericht van" het interessante verhaal "Hardlopen is voor mij vooral heel veel plezier".

Programma komend weekend
Komend weekend zijn er heel weinig wedstrijden in ons grensgebied. Te vermelden valt dat zaterdag 25 februari a.s. in Logabirum  (DE) de vierde loop over 5, 10 en 20 K wordt gehouden van de Ems-Dollart Winterlaufserie.

Tot slot
Toevalligerwijze kwam ik enkele dagen geleden op de website terecht van AH Horror te Sneek  en ik kopieerde van die website enkele regels die betrekking hadden op het Kindertehuis in Kaapstad, waarvoor ik in 2009 een jaar lang wedstrijden liep en een aardig bedrag aan het Kindertehuis kon overhandigen. En daarom: omdat er toch weinig wedstrijden zijn komend weekend, waarom niet af te reizen naar Sneek? Onderaan deze nieuwsbrief de gekopieerde tekst van de website van AV Horror.

Tot de volgende week!

Zondag 26 februari staat in het teken van de fundraising voor Kindertehuis Kaapstad. Met een prachtige duurloop en een huiskamerconcert willen wij deze dag een mooi bedrag binnen te halen voor dit prachtige initiatief dat zich inzet voor de toekomst van ontheemde Zuid-Afrikaanse kinderen. In april bezoeken de Two Oceans Lopers het Kindertehuis in Kaapstad en bieden daar een cheque aan.

zondag 19 februari 2017

Nieuwsbrief op maandagavond

Het ligt in mijn bedoeling de wekelijkse nieuwsbrief in principe op maandagavond te publiceren. Daarom morgenavond nieuwsbrief 2.

zaterdag 18 februari 2017

Emmen Rietplasrun 18-02-2017


Vanmiddag was ik als toeschouwer aanwezig bij de Rietplasrun in Emmen. Ik maakte 304 foto's van de 4K en 8K. (zie rechterkolom van deze blog)

dinsdag 14 februari 2017

Nieuwsbrief Hardloper Gerrit online (1)

Het is bijna een jaar geleden dat ik mijn rubriek  "De afgelopen week....." heb stopgezet. Vanaf heden een nieuwe wekelijkse nieuwsbrief onder de (voorlopige) titel "Nieuwsbrief Hardloper Gerrit online".

Mijn hardloopactiviteiten
Mijn hardloopactiviteiten staan reeds geruime tijd op een heel, heel laag pitje. In augustus vorig jaar liep ik mijn laatste wedstrijd in Gramsbergen, de  "Lichtstadloop". Daarna sloeg het noodlot toe. De (voorlopige) diagnose: artrose aan de binnenmeniscus . Heel, heel af en toe een paar km lopen, dat zijn mijn (hardloop)activiteiten. Of het überhaupt voor mij nog weer deelname aan wedstrijden wordt, valt te bezien. Inmiddels heb ik mij wel aangemeld voor de 4 Mijl van Emmen (begin april), maar of dat haalbaar is weet ik niet.

Runforestrun Dwingelerveld
Afgelopen weekend werd deze trail in het prachtige Dwingelerveld gelopen. Op de 36 K kwam de in Ter-Apel geboren en getogen Sven Fokkema, thans wonende in het Duitse Wedemark-Bissendorf, tot een uitstekende prestatie. Hij werd 8e van de 98 mannelijke deelnemers in een tijd van 3:02:23. Sven heeft de smaak te pakken en heeft zich nu ingeschreven voor de 60 K Indian Summer Ultra trail in Rolde in oktober a.s.
Sven Fokkema (40) Foto Janke van der Schaaf



Programma komend weekend
Komend weekend staan o.a  op zaterdag de Rietplasrun over onder meer 4 en 8 K (cross georganiseerd door De Sperwers) in Emmen en op zondag de 2. Glashauslauf over 5 en 10 K in Emsbüren (DE) op het programma. Vooral deze laatste loop is zeer interessant, een indoor-run door de enorme kassen van "Emsflower".

Knoalster Marathon
Op facebook de afgelopen week de melding van de eerste editie van de "Knoalster Marathon" in mei 2017. Een loop-/fiets-/proefmarathon in navolging van de inmiddels soortgelijke en zeer bekende marathons in o.a.Twente, Winterswijk en Westerbork.

Nieuwe secretaris Stichting Klap tot Klaploop
Met de mededeling dat de Stichting Klap tot Klaploop een nieuwe secretaris zoekt (als je belangstelling hebt kun je contact opnemen met het bestuur van de Stichting) besluit ik deze eerste nieuwsbrief.

Tot de volgende week.

zondag 12 februari 2017

Aankondiging wedstrijd: Rietplasrun Emmen 18 februari 2017

Rietplasrun 2015

A.s. zaterdag 18 februari 2017 wordt in de Rietlanden te Emmen de "Rietplasrun" gehouden, na de Hondsrugcross van twee weken geleden de tweede wedstrijd in het "EAC de Sperwers Loopcircuit". De "Rietplasrun" (niet te verwarren met de in mei gehouden en te houden  "Rietplasloop") is een veldloop over 4 en 8 km ( 1 en 2 ronden). Het is een mooi, uitdagend parcours. Voorafgaande aan de veldloop zijn er wedstrijden over 1 en 2 km (voor jeugd VB-atleten).
Voor meer info:  www.desperwers.nl 

Parcours Rietplasrun

Uit het archief (6)

Gisteren werd in Jemgum (DE) de derde loop gehouden van de Ems-Dollart-Winterlaufserie 2016-2017.
Op 3 maart 2013 nam ik deel aan deze loop en schreef de dag erna het volgende wedstrijdcommentaar:

Winterlauf in Jemgum 2 maart 2013

Het is alweer een poosje geleden dat ik heb deelgenomen aan een hardloopwedstrijd. Begin januari was de laatste keer. Lang ben ik geblesseerd geweest. Nu gaat het wel weer een beetje. Langzaam begin ik weer wat meer te trainen. Mijn conditie is echter nog lang niet op peil.

Ik heb me voorgenomen dit jaar heel veel in Duitsland te gaan lopen. Dicht bij huis was afgelopen weekend in Sellingen (NL) de Westerwolde Bosloop. Eigenlijk had ik daar moeten starten, maar ja, een bosloop, niet goed voor mijn (voet)blessure.... Om dezelfde reden viel de Ostfrieslandcross in Hesel af. Zo kwam ik terecht bij de Winterlauf in Jemgum, een klein plaatsje in het Rheiderland, onder de rook van Leer. In Jemgum had ik al diverse keren gelopen, maar dan altijd in de zomer als daar de Müggenmarktlauf wordt gehouden. Ook een interessante loop trouwens.

De reis van Emmen naar Jemgum duurt een klein uur. Onderweg tel ik de buizerds, die langs de A 31 aan de kant van de weg (meest op paaltjes) zitten. Ik tel tot Jemgum 22 van deze mooie roofvogels. In broedtijd kan de buizerd weleens een hardloper of fietser aanvallen om haar territorium te beschermen. Ruim een uur voordat de loop begint arriveer ik in Jemgum. Alhoewel het nog zeer rustig is bij het sportcomplex, waar de start is, staan de "Kuchen" al op tafel en is de "Kaffee" reeds klaar.

De Winterlauf is geen wedstrijd. Het is er één van een serie lopen, de Ems-Dollart Winterlauf und -Walkingserie, met lopen in Bunde, Holthusen, Stapelmoor, Jemgum en Leer (Logabirum). Op elk tijdstip tussen 13.00 en 15.00 uur kan men starten, tijden worden niet geregistreerd. Men kan de Winterlauf beschouwen als een duurloop, waarbij men zelf bepaalt in welk tempo men loopt. De afstanden zijn 5, 10 en 20 km. Wil je echter een andere afstand lopen, bijv. 15 kilometer, dan is dat geen probleem. Naast lopers zijn er ook Nordic Walkers en wandelaars.
De route in Jemgum gaat langs de dijk richting Ditzum, heen en terug. Langs een dijk lopen is weer eens iets anders dan in een dorp of in een bos en de loop is daarom zeker de moeite waard. Ook je conditie kun je met deze lopen weer beter op peil brengen.

In Duitsland zijn veel van deze "Winterläufe". In ons grensgebied worden deze lopen ook georganiseerd door o.a. de "Lauffreunde Emsland" (Meppen, Lingen etc.) en de Niedergrafschaft (Emlichheim, Georgsdorf etc.)

woensdag 8 februari 2017

Eruit gelicht (105)

   RIVM:'color runs' zijn niet gezond  
                                        
                                        
   Het RIVM ontraadt het gebruik van    
 kleurenpoeders tijdens evenementen als 
 The Color Run.De poeders kunnen leiden 
 tot luchtwegklachten en irritatie aan  
 ogen en de huid,staat in een rapport.  
                                        
 Aan de evenementen doen tienduizenden  
 mensen mee.The Color Run adverteert met
 de slogan 'gezond en gelukkig',maar het
 RIVM zegt dat het voor de gezondheid   
 beter is om er niet aan mee te doen    
 vanwege de fijnstof die vrijkomt.      
                                        
 De organisator van The Color Run erkent
 dat er risico's zijn,maar heeft nooit  
 klachten gehad.Volgens hem moet je het 
 poeder niet elke week gebruiken,maar af
 en toe kan geen kwaad.
Bron: Teletekst 8 februari 2017

vrijdag 3 februari 2017

Fettverbrennung im Ausdauersport durch Low Carb erhöhen

von Daniel Pugge, Horstmar

Daniel Pugge
In diesem Artikel möchte ich ein bisschen über die Möglichkeit diskutieren, die Fettverbrennung gerade in Ausdauersportarten zu erhöhen. Gerade in Triathlon oder Marathon hat fast jeder Läufer schon einmal die berühmte Mauer bei Kilometer 30 gespürt. Die Kohlenhydratspeicher sind gelehrt und der Körper kann nicht mehr genug Energie bereitstellen um die Geschwindigkeit zu halten.

Nun gibt es zwei Möglichkeiten, diese berühmte Mauer zu überwinden. Entweder man führt während des Laufes ständig Kohlenhydrate zu oder bringt dem Körper bei den Glukosespeichern zu sparen und hauptsächlich mit Fett zu laufen.

Möglichkeit Nummer 1 kann zu Problemen führen. Die Verdauung wird permanent angeregt und der hohe Zuckerkonsum kann zu Blähungen oder Durchfall führen. Weiterhin lässt sich eine so große Energiemenge nicht auf einmal zu führen. Maximal ca. 50 g Kohlenhydrate pro Stunde kann der Körper verarbeiten. Der Körper wird also durch das zusätzliche Essen während der Belastung zusätzlich unter Stress gesetzt. Das kann die Leistung ebenfalls mindern.

Intelligenter ist es somit die Fettverbrennung auszubauen und den Körper dazu zu bringen lieber Fett statt Kohlenhydrate auch in hohen Belastungsbereichen zu verbrennen. Hier gibt es viele Sportler im Leistungsbereich, die das Prinzip "trainlow - compete high" schon sehr lange anwenden und damit sehr erfolgreich sind. Zum Beispiel Arne Gabius oder auch Chris Froome.

Die gesteigerte Fettverbrennung lässt sich zum einen durch entsprechendes Training erreichen und durch die passende Ernährungsweise unterstützen. Gerade wenn die Ernährung im Training ohne Kohlenhydrate also Low-Carb durchgeführt wird, greift der Körper vermehrt auf die Fettreserven zurück.

Die Fettreserven am Körper reichen locker aus um mehrere Tage durchgehend zu laufen. Die Kohlenhydratspeicher reichen gerade einmal für 1,5 Stunden. Somit ist es sinnvoll hier anzusetzen und die Kohlenhydrate im Training zu reduzieren.

1031: Daniel Pugge

Gerade bei längeren lockeren Läufen benötigt der Körper kaum Kohlenhydrate. Gerade einmal ca. 50 g die Stunde werden umgesetzt. Somit ist es sinnlos bei solchen Trainingseinheiten vorher Kohlenhydrate zu konsumieren. Weiterhin ist der Körper in der Lage Kohlenhydrate (Glukose) selbst in der Leber herzustellen. Und selbst bei einer ketogenen Ernährung mit weniger als 50 g Kohlenhydraten am Tag oder selbst bei 0 g Kohlenhydraten, hat der Körper genug Glukose im Körper um Leistung zu bringen. Man schätzt, dass der Körper in der Lage ist am Tag ca. 100-400 g Glukose selbst herzustellen.