maandag 19 september 2016

Hardloopcolumns

In de periode eind 2011 tot en met begin 2014 publiceerde ik op deze blog 74 hardloopcolumns. Hieronder aflevering 14 d.d. 12 januari 2012


"Gewoon doun"
Hij had het mij al vele malen gevraagd"Is der binnenkeurt ook 'n loop in Duutsland"? Ik antwoordde dat er regelmatig wedstrijden direct over de grens waren. Hij vroeg verder: "Hou waist du dat en hou kommst du an die wedstrieden?" Ik vertelde hem dat ik vaak op diverse Nederlandse en Duitse websites keek en dat daarop veel wedstrijden te vinden waren en voegde eraan toe: Mijn vereniging Lauffreunde Emsland geeft jaarlijks een loopkalender(boekje) uit met wedstrijden in het Emsland , daar kun je wel een exemplaar van krijgen en je kunt ook op mijn site kijken, daar vind je diverse links naar Duitse sites met heel veel wedstrijden. "Kist mie die sites dan e'vn opschrievn"?, zei hij . Ik had daar niet zoveel zin in, gaf hem een loopkalender van de Lauffreunde Emsland en verwees hem nogmaals naar mijn site. Onlangs trof ik hem weer. "Ik heb heurd dat ze in Duutsland nogal veul bier drink'n noa de wedstried" zei hij tijdens ons gesprek. Ik vond dat ik hem daar enige uitleg over moest geven en vertelde hem dat bij onze Oosterburen na de wedstrijd wel alcoholvrij bier wordt gedronken. Regelmatig (en dat gebeurt steeds meer) is er een stand van bierbrouwer Erdinger met alcoholvrij bier en dan krijg je, als je dat wilt, een halve liter in een plastic beker getapt. Het is bewezen dat dit na de wedstrijd minstens evengoed is als de bekende sportdrankjes. Testen hebben dat uitgewezen en men kan dat ook nalezen in de Duitse Runners-World. Daarna drinken de Duitse lopers meestal "Kaffee" en eten daarbij lekkere Kuchen". Hij keek hiervan op en zei: " Duuts ken ik nait zo goud lees'n, moar zo'n groode beker bier lust ik wel en "Kaffee met "Kuchen" liekt mie ook wel wat. Wie mott'n binnenkeurt moar met een groepke lopers de grens over". Ik vond dat een goed idee en zei tegen hem in het dialect: "Gewoon doun".