zondag 12 februari 2017

Uit het archief (6)

Gisteren werd in Jemgum (DE) de derde loop gehouden van de Ems-Dollart-Winterlaufserie 2016-2017.
Op 3 maart 2013 nam ik deel aan deze loop en schreef de dag erna het volgende wedstrijdcommentaar:

Winterlauf in Jemgum 2 maart 2013

Het is alweer een poosje geleden dat ik heb deelgenomen aan een hardloopwedstrijd. Begin januari was de laatste keer. Lang ben ik geblesseerd geweest. Nu gaat het wel weer een beetje. Langzaam begin ik weer wat meer te trainen. Mijn conditie is echter nog lang niet op peil.

Ik heb me voorgenomen dit jaar heel veel in Duitsland te gaan lopen. Dicht bij huis was afgelopen weekend in Sellingen (NL) de Westerwolde Bosloop. Eigenlijk had ik daar moeten starten, maar ja, een bosloop, niet goed voor mijn (voet)blessure.... Om dezelfde reden viel de Ostfrieslandcross in Hesel af. Zo kwam ik terecht bij de Winterlauf in Jemgum, een klein plaatsje in het Rheiderland, onder de rook van Leer. In Jemgum had ik al diverse keren gelopen, maar dan altijd in de zomer als daar de Müggenmarktlauf wordt gehouden. Ook een interessante loop trouwens.

De reis van Emmen naar Jemgum duurt een klein uur. Onderweg tel ik de buizerds, die langs de A 31 aan de kant van de weg (meest op paaltjes) zitten. Ik tel tot Jemgum 22 van deze mooie roofvogels. In broedtijd kan de buizerd weleens een hardloper of fietser aanvallen om haar territorium te beschermen. Ruim een uur voordat de loop begint arriveer ik in Jemgum. Alhoewel het nog zeer rustig is bij het sportcomplex, waar de start is, staan de "Kuchen" al op tafel en is de "Kaffee" reeds klaar.

De Winterlauf is geen wedstrijd. Het is er één van een serie lopen, de Ems-Dollart Winterlauf und -Walkingserie, met lopen in Bunde, Holthusen, Stapelmoor, Jemgum en Leer (Logabirum). Op elk tijdstip tussen 13.00 en 15.00 uur kan men starten, tijden worden niet geregistreerd. Men kan de Winterlauf beschouwen als een duurloop, waarbij men zelf bepaalt in welk tempo men loopt. De afstanden zijn 5, 10 en 20 km. Wil je echter een andere afstand lopen, bijv. 15 kilometer, dan is dat geen probleem. Naast lopers zijn er ook Nordic Walkers en wandelaars.
De route in Jemgum gaat langs de dijk richting Ditzum, heen en terug. Langs een dijk lopen is weer eens iets anders dan in een dorp of in een bos en de loop is daarom zeker de moeite waard. Ook je conditie kun je met deze lopen weer beter op peil brengen.

In Duitsland zijn veel van deze "Winterläufe". In ons grensgebied worden deze lopen ook georganiseerd door o.a. de "Lauffreunde Emsland" (Meppen, Lingen etc.) en de Niedergrafschaft (Emlichheim, Georgsdorf etc.)