maandag 16 oktober 2017

Aankondiging: Herfstcross in Jipsingboertange zaterdag 21 oktober 2017

Zaterdag 21 oktober 2017 wordt in Jipsingboertange de Herfstcross gehouden . Voor meer info:  klik hier

In oktober 2012 schreef ik het volgende verslag m.b.t. deze mooie loop.


Een sfeerimpressie

Het is één uur 's-middags als ik van huis ga op weg naar de Herfstcross in Jipsingboertange. Diverse keren heb ik aan deze mooie cross deelgenomen. Vandaag gaat dat niet vanwege mijn blessure en ik heb me daarom voorgenomen de auto in Sellingen te parkeren en op mijn mountainbike vanmiddag " over paden en lanen langs mooie vennetjes in de herfstgetinte Sellingerbossen van boswachterij Westerwolde" (volgens de aankondiging) rond te rijden, wat te genieten van de sfeer van deze loop en enkele foto's ervan te maken.

Na 10 minuten ben ik in Ter Apel en draai de Sellingerstraat op. Deze straat heeft mij altijd al bekoord, de weg met aan beide kanten grote bomen slingert zich door het Groninger land. Het is een coulissenlandschap. Ik rijd voorbij aan een molen, boerderijen en de oude voormalige melkfabriek in Laude. Aan beide kanten van de weg zijn maisvelden, weilanden, dichtbij en ver weg. Ik zie koeien, schapen en paarden in de weilanden. Onderweg rijd ik door gehuchten, bekend van de 14-Gehuchtenloop, die evenals de Herfstcross door Sjak Kwak van "Loopsport Sellingen" wordt georganiseerd en door hem en zijn medewerkers en medewerksters in goede banen wordt geleid. Het is maar even en ik ben in Sellingen, waar ik mijn auto parkeer en op de mountainbike klim.

In de jaren 1996 tot en met 2008 heb ik niet ver van dit gebied gewoond en ik heb hier veel trainingsarbeid verricht. Ik fiets de oude route, die ik vaak liep en ben nog steeds onder de indruk van de schoonheid ervan. Ik neem me dan ook voor hier in de toekomst af en toe weer te gaan trainen. Het is even rijden, maar beslist de moeite waard. Ik bekijk enkele plaatsen waar ik leuke foto's van de cross kan maken en fiets daarna naar de start.

Het weer is prima. Het is droog en het parcours ligt er heel goed bij. Voor de start tref ik vele bekenden. Er zijn nogal wat deelnemers van de "Runners" uit Stadskanaal, de cross telt bij hen mee voor het clubkampioenschap. Ik drink een kop koffie, maak een aantal foto's en praat met deze en gene. 10 minuten voor de start ga ik op mijn fiets het parcours op en stel me in de buurt van het 1-kilometerpunt op om foto's te nemen. Niet lang daarna komen de eerste lopers. Het is een prachtig gezicht, de lopers achter elkaar op een smal, geaccidenteerd bospad, grenzend aan een heideveld. Als de meute (hoeveel het er zijn weet ik niet) voorbij is, "verkas" ik ook. Op twee andere plaatsen maak ik ook weer foto's , waarna ik naar de finish ga en de binnenkomst van een aantal 10-kilometerlopers nog mee kan maken. De 5-kilometerlopers zijn dan al lang binnen.

Als de wedstrijd bijna ten einde is begint het licht te regenen. De organisatie begint met het opruimen, de deelnemers gaan terug naar de kantine en de kleedkamers van de plaatselijke voetbalclub. De cross zit erop. Ik ga de andere kant op, op de fiets naar Sellingen en daarna met de Berlingo naar huis. Een mooie middag is ten einde.